Wetenswaardigheden

 

Geschiedenis

In 1860 ligt er 325 kilometer spoor in Nederland. Anno 2011 rijden de NS-treinen over ruim 2.160 kilometer rails. Dit staat gelijk aan de afstand van Amsterdam naar Rome.

  • De Hollandse IJzeren Spoorwegmaatschappij (HSM, opgericht op 8 augustus 1837) wordt statutair gezien als de voorganger van NS
  • De oprichting van de NV Nederlandse Spoorwegen gebeurt in 1937, als de HSM en de Staatsspoorwegen (SS) samengaan
  • In 1839 opent de eerste spoorlijn in Nederland: tussen Amsterdam een Haarlem
  • De twee locomotieven die de eerste trein trekken heten de 'Arend' en de 'Snelheid'. Van de 'Arend' staat een replica in het Spoorwegmuseum in Utrecht
  • In 1958 maakt NS de laatste officiële stoomrit

Stations en reizen 

NS reizigers maken per jaar 16,4 miljard reizigerskilometers op het spoor. Dat is 410.000 keer de omtrek van de aarde.

Hoeveel mensen reizen in één uur in de spits tussen Amsterdam en Utrecht?
2.500 mensen per uur (5.500 in beide richtingen)

Hoeveel rechtstreekse verbindingen zijn er?
Driekwart (75%) van alle treinreizen is rechtstreeks

Hoe vaak moet en reiziger gemiddeld overstappen?

0,3 keer 

Treinen

De langste trein die op het NS-spoor rijdt, is 398 meter lang. De geplande levensduur van een trein is 30 jaar met een tussentijdse revisie na 15 jaar.

  • Om 08.53 uur - het hoogtepunt van de spits - rijden er 149 treinen op het hoofdrailnet
  • De kleinste trein is de Mat '64 met in totaal 142 zitplaatsen, 18 klapstoelen en 86 staanplaatsen. Totaal 246 plaatsen
  • De ruimste trein is de Regiorunner met in totaal 671 zitplaatsen, 26 klapstoeltjes en 276 staanplaatsen. Totaal 973 plaatsen
  • Het oudste materieel dat nog in de dienstregeling rijdt is 47 jaar - de zogenoemde Mat '64
  • De totale lengte van alle treinen samen is 69,2 kilometer. Hemelsbreed is dat de afstand van Rotterdam naar Amersfoort
  • Eén trein rijdt gemiddeld ongeveer 13 ritten. Op een doordeweekse dag rijdt NS in totaal 5.200 treinen heen en weer.

In totaal zijn er 2884 'bakken' om alle reizigers naar hun bestemming te brengen. Een 'bak' is spoor-jargon en wordt ook gebruikt als rekeneenheid: een trein bestaat uit zóveel bakken. 

Klantenservice 

Klantenservice heeft jaarlijks zo'n 1,9 miljoen klantcontacten. Dat is het aantal inwoners van de provincies Utrecht en Flevoland samen.

  • dat zijn er 7.700 op een gemiddelde werkdag
  • daarvan gebeurt 68% telefonisch
  • 22% schriftelijk
  • en 10% via e-mail
  • Per jaar ontvangt Klantenservice zo'n 1.750 complimenten van klanten over NS

Gevonden voorwerpen
Elk jaar worden er 40.000 voorwerpen gevonden in de trein en op stations. Meest opmerkelijke voorwerp: een compleet intacte scootmobiel.

Top 10 van gevonden voorwerpen
1. Mobiele telefoon
2. Paspoort/Rijbewijs/Pasjes
3. Portemonnee/Portefeuille
4. Plastic tas
5. Sport- / weekendtas
6. Sleutels
7. Rugzakken
8. Papieren/Vervoerbewijs
9. Jassen/Regenjack/Vest
10. Handschoenen

 

Bij Ns:

Bij Ns werken 24000 mensen waarvan 15000 in Nederland!

Bij Ns rijden wij 16,4 miljard kilometer per jaar,dat is 410.000 keer rond de wereld

Rijden alle treinen op elektriciteit?

De meeste treinen rijden elektrisch. Ze krijgen stroom van de bovenleidingen. Dat zijn de draden boven het spoor. Zonder (werkende) bovenleiding kan een elektrische trein niet rijden. NS heeft ook een aantal dieseltreinen. Dieseltreinen rijden niet op elektriciteit, maar op dieselolie. Deze treinen rijden meestal op sporen zonder bovenleiding, maar ze kunnen ook op sporen rijden waar wel een bovenleiding is.

Hoe komt het dat treinen soms te laat komen?

Dat kan allerlei oorzaken hebben, net als wanneer je met de auto gaat. Bij de trein kan het bijvoorbeeld komen door een stroomstoring. Dan werken de seinen (de stoplichten die bij kruispunten op het spoor staan) niet. En als er geen stroom is, doen ook de wissels het niet. Een wissel is een stuk spoor dat er voor zorgt dat een trein linksaf of rechtsaf kan gaan. Wat ook kan is dat de bovenleiding stuk gaat. Dat zijn de kabels boven de rails waardoor de trein stroom krijgt. Als de bovenleiding stuk is, staat de trein stil. Hij staat ook stil als er een omgewaaide boom op het spoor ligt. Of als bij een spoorwegovergang de waarschuwingslampen het niet doen. En net als een auto heeft de trein ook wel eens pech. Dan moet 'ie eerst gerepareerd worden en komt dan dus jammer genoeg te laat. Maar veruit de meeste treinen rijden op tijd: gemiddeld wel 86 % van allemaal!

Waarom zijn de meeste treinen geel en blauw?

Geel en blauw zijn de kleuren van NS. De treinen hebben deze herkenbare kleuren. Zo zie je ze van veraf rijden. Maar als je wat dichterbij staat, zie je verschillen. De Sprinters van NS zijn wit, geel en blauw. Intercity¿s hebben een grote blauwe streep die van voor naar achter loopt. Soms zie je treinen met andere kleuren. Die rijden naar het buitenland. Misschien heb je wel eens een rood met gele trein gezien. Die rijdt naar België. De rood met grijze hogesnelheidstrein, de Thalys, rijdt naar Frankrijk. De witte hogesnelheidstrein, de ICE, gaat naar Duitsland.

Naar welke landen rijdt de trein?

Met de trein kan je ook verre reizen maken naar het buitenland. Niet alleen naar onze buurlanden België en Duitsland, maar ook nog verder. De treinen van NS rijden in totaal naar vier landen in Europa. Dat zijn België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Handig voor mensen die op vakantie gaan en voor mensen die voor hun werk naar het buitenland moeten.

Waarom liggen er stenen tussen de rails?

Als je uit het raam van de trein naar het spoor naast je kijkt, zie je dat er grijze stenen tussen de rails liggen. Deze stenen zorgen ervoor dat de rails op hun plek blijven. Want de rails mag natuurlijk niet verschuiven onder het grote gewicht van de trein. Maar er is nóg een reden. Een trein kan niet rijden als de rails onder water staan. Na een flinke regenbui zorgen de stenen ervoor dat er geen plassen ontstaan. Het regenwater zakt namelijk tussen de stenen de bodem in.

Hoe wordt het spoor gemaakt?

Het spoor bestaat uit lange staven die gemaakt zijn van staal: de rails. Daaronder liggen bielzen. Dit zijn grote balken waaraan de rails zijn vastgeschroefd. Zo blijven ze op de juiste afstand van elkaar liggen. Vroeger werden alle bielzen gemaakt van hout. Maar tegenwoordig zie je steeds meer betonnen bielzen.

De langste, de snelste, de meeste

Hoe snel rijdt een Intercity?
Maximaal 140 kilometer per uur. Internationale treinen Thalys en ICE kunnen maar liefst 300 kilometer per uur, maar die snelheid rijden ze (nog) niet in Nederland.

Hoe lang is de langste trein van NS?
400 meter lang

Hoeveel mensen kunnen zitten in de langste trein van NS?
1.200 mensen

Hoeveel mensen reizen per dag in Nederland met de trein?
Ruim 1,2 miljoen

Hoeveel kilometer spoorlijnen ligt er in Nederland?
6600 kilometer

Hoeveel rijtuigen (onderdeel van een trein) heeft NS?
2900

Hoe breed is het spoor in Nederland?
143,5 centimeter

Welke soorten treinen rijden in Nederland?

In Nederland rijden veel verschillende soorten treinen. Sommige zijn kort, andere langer. Er zijn treinen die alleen maar korte afstanden rijden en vaak stoppen, de Stoptreinen. De Sneltreinen rijden langere stukken. Zij stoppen niet op elk station en zijn dus sneller op het eindpunt. Voor trajecten waar veel stations op korte afstand van elkaar zijn, rijden Sprinters. Deze treinen kunnen snel optrekken en afremmen. In 75 seconden trekt de trein op van 0 naar 125 kilometer per uur. Daar hebben ze dan ook hun naam aan te danken. Ook is de Sprinter speciaal ontworpen voor trajecten waar de stations dicht bij elkaar liggen, zoals de Zoetermeerlijn en de Hoekselijn, en rijdt ook op andere stoptreintrajecten. Een Sprinter-treinstel bestaat uit 2 of 3 rijtuigen met een eigen aandrijving. Sprinters hebben als basiskleur wit, aangevuld met de NS-kleuren blauw en geel. Er zijn ook Intercity¿s. `Intercity¿ is Engels voor 'tussen steden'. Deze treinen rijden dan ook tussen grote steden, dwars door Nederland. Intercity¿s stoppen alleen op de grote stations. Dat is handig voor reizigers die ver weg willen. Mensen die naar het buitenland willen, nemen een internationale trein. Die gaat naar België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland.

 NS heeft in totaal 228.000 zitplaatsen in de

 Nederland heeft 385 stations treinen

 • In Nederland zijn er 2.137 overwegen met knipperlichten en/of slagbomen en 328 zonder.

 • Ruim 1.500 camera’s hangen op 66 stations om te waken  over de veiligheid van de reizigers en het personeel.

 • Bij NS werken bijna 25.000 mensen

 


1 vliegeren pas op de boven leiding, 2 stenen gooien naar de trein, 3 graffity spuiten, 4 tas die op het spoor valt,

5  over de perronrand zitten, 6 spelen op het perron, 7 over de spoorwegbomen hangen, 8 door fietsen ij gesloten spoorbomen,

9 je hond uitlaten, 10 voor de witte tegels gaan staan , 11 met je scootmobiel doorrijden, 12 trapje aflopen,

13 voetballen dicht bj het spoor

 

Kijk voor "Luisteris" voorlichters in uw eigen regio op www.luisteris.com