Hoe werkt Luisteris:  

Twee machinisten van NS Reizigers bezoeken leerlingen van groep 7 – 8 van het Basis onderwijs (10-12 jaar) en de brugklassen van het voortgezet onderwijs, waarin zij naast hun eigen verhaal ook de film ‘KnalRood’ vertonen waarin genoemde onderwerpen aan bod komen. In de les die ongeveer twee uur duurt wordt veel aandacht besteedt aan de gevolgen van hun gedrag en vragen zij de kinderen of ze nadenken bij wat ze doen en wat de gevolgen kunnen zijn. De persoonlijke verhalen, die waargebeurde voorvallen, blijken veel indruk te maken op de kinderen. Ze worden erdoor aan het denken gezet, over wat er kan gebeuren als je onvoorzichtig bent in de buurt van de spoorbaan of op de spoorwegovergang. Wat doe je jezelf en/of anderen aan door je roekeloos gedrag. Want ook als je tussen de 10 en13 jaar bent, kun je je best in anderen verplaatsen, maar ook je eigen verantwoordelijkheid dragen.

 De film KnalRood is winnaar van de gouden Reiger 2009 

Stoer of verstandig

Tijdens de voorlichting komen ook andere zaken aan bod. Kinderen kunnen hun eigen ver-
haal vertellen, bijvoorbeeld over een gevaarlijke situatie die ze zelf hebben meegemaakt. Of
over die keer dat ze zo ontzettend geschrokken zijn. Zo worden onderwerpen als ‘angst’ en
‘gevaar’ bespreekbaar gemaakt. Is het wel zo stoer om gevaarlijke spelletjes te spelen? En is
het ‘laf’ om daaraan niet mee te doen? Of is het gewoon verstandig om je eigen keuze te
bepalen en je niets aan te trekken van wat anderen op dat moment van je denken? Wat voor
alternatieven zijn er?


Programmaonderdelen van  KnalRood:

     •     Introductie
    •     Rollenspel
    •     DVD ‘KnalRood’
    •     Behandelen beeldfragmenten uit de DVD ‘KnalRood’
    •     Eigen verhaal van een machinist
    •     Dialoog over de ervaringen van machinisten
    •     Dialoog over ervaringen van kinderen
    •     Beantwoorden van vragen uit de klas
    •     Uitdelen ‘KnalRood de krant’ en andere onderwijsmaterialen
.

Het voorlichtingsprogramma is uitvoerig getest. Onderstaande citaten zijn afkomstig van leer-
lingen die de voorlichting al hebben gehad. Ze geven een beeld van de indruk die Luisteris
maakt op de meeste kinderen en leerkrachten.

‘Zelden gebeurt het dat externe organisaties die op school voorlichting verzorgen, mensen
sturen die de materie en de kinderen beheersen. Dit was daar een grote uitzondering op. Het
was een genoegen en zeker voor herhaling vatbaar!’

‘Een duidelijk en indringend verhaal. Prima ochtend! Succes!’

‘Het was een goede presentatie, die ondanks zijn lengte héél gestructureerd verliep. Wees
niet bang voor een beetje geroezemoes tussendoor, succes!’

‘Klasse! Jullie hadden de leerlingen goed te pakken en hebben ze toch twee uur laten luiste-
ren. Het was een wijze les in het omgaan met en je inleven in andere mensen.’

‘Ik vind het dapper dat jullie dit gedaan hebben.’

Het maakt echt indruk op de kinderen. De leerlingen gaan goed over de voorbeelden naden-
ken. Zij worden aan het denken gezet. Ik denk dat het heel belangrijk is dat deze voorlichting
wordt gegeven. Bedankt!

        

Kijk voor "Luisteris" voorlichters in uw eigen regio op www.luisteris.com

 

 

                

 

 

 

..."Luisteris" Is een programma van NS Reizigers...

sluitsein